Voorwoord raad van bestuur

‘Rather, ten times, die in the surf, heralding the way to a new world, than stand idly on the shore’.

Het is een van de mooiste uitspraken van Florence Nightingale die ik ken. Niet werkloos toekijken naar het leed van patiënten om je heen, maar alles doen om anderen te helpen. Hoe toepasselijk is deze uitspraak voor het jaar 2020 dat volledig in het teken stond van corona: niet alleen in ons ziekenhuis, maar wereldwijd. Het loopt als een rode draad door dit jaarverslag. De pandemie had verstrekkende gevolgen voor de zorg: de zorg voor onze patiënten, de zorg voor onze medewerkers, de zorg voor elkaar. ‘Alles doen om anderen te helpen’ vroeg ineens om snelle aanpassingen, om flexibiliteit en veerkracht.

Toen ik eind 2020 startte als bestuurder van het Dijklander Ziekenhuis en het overnam van Arno Timmermans, zaten we midden in de aanloop naar de tweede golf die naadloos in de derde overliep. De saamhorigheid onder medewerkers maakte indruk op me en er werd door iedereen enorm gepresteerd. Ondanks de hectiek en de zware werkdruk was ‘Zorgen doe je samen’ het motto. Ook regionaal werkten we volop samen om patiënten de juiste zorg te kunnen bieden. De crisisorganisatie liep als een trein en besluiten werden zo dicht mogelijk bij de werkvloer genomen. Nieuwe vormen van e-health bijvoorbeeld werden versneld ingevoerd, zoals videoconsulten. Tijdens zo’n consult kan de patiënten beeldbellen met de behandelaar. Niet alleen een praktische oplossing tijdens de lockdown, maar ook een goed voorbeeld van zinnige zorg.

Bij het schrijven van dit voorwoord beweegt het ziekenhuis zich weer voorzichtig in de richting van ‘het nieuwe normaal’. De speciale afdelingen voor coronapatiënten zijn opgeheven, patiënten in de klinieken mogen weer meer bezoek ontvangen en onze medewerkers krijgen voorzichtig iets meer rust. Nu de crisis wegebt, is het zaak om het goede dat de crisis ons heeft gebracht vast te houden.

In dit jaarverslag kijken we terug op een bewogen jaar. En dan blijkt dat we niet alleen de focus op corona hebben gehad, maar dat er ook volop is gewerkt aan onze strategie. Met vlag en wimpel slaagden we in november 2020 voor de accreditatie van Qualicor Europe (voorheen NIAZ). Auditoren stelden vast dat we aantoonbaar goede en veilige zorg leveren en een werkcultuur hebben die gericht is op continue verbetering. In 2020 is er veel verbouwd in locatie Purmerend. Het accent ligt daar op kortdurend verblijf, efficiënte zorgprocessen en een hoge mate van service. Zo maken we Purmerend klaar voor de toekomst. Daarnaast hebben we net als alle ziekenhuizen in Nederland te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Om ervoor te zorgen dat we nu én in de toekomst voldoende medewerkers hebben om voor onze patiënten te zorgen, zijn we gestart met een werkgeverscampagne om nieuwe collega’s aan te trekken. Met lef, nuchterheid en oprechte interesse onderscheiden we ons en die karaktertrekken zijn vertaald naar de werkgeversbelofte: ‘Door en door Dijklander’. Of Florence Nightingale in dat profiel past zullen we nooit met zekerheid kunnen zeggen. Dat ik me inmiddels ‘Door en door Dijklander’ voel, staat vast. Ik ben er bijzonder trots op.

Namens de raad van bestuur,
Jeroen Muller

Jeroen Muller, Ymke Fokma en Edo Schubert