Kernthema 5

Wij werken aan het vertrouwen van onze omgeving

We vergroten de toegankelijkheid van onze zorg en zetten capaciteitsmanagement daarvoor in. We zorgen voor een financieel gezonde bedrijfsvoering door te voldoen aan de begroting en afspraken met de verzekeraars.

Wat speelde in 2020?

De toegangstijden en wachttijden zijn al enige tijd onderwerp van gesprek en door corona is dit nog verder opgelopen. Dit geldt niet alleen voor ons, maar is een landelijk probleem. We pakken spoed- en urgente zorg zoveel als mogelijk op, maar lopen tegen hoge toegangstijden aan. Het vertrouwen van onze patiënten hangt nauw samen met de mate waarin wij de zorg toegankelijk kunnen houden. Productie, capaciteit en financiën zijn de drie elementen die – net als in ieder ander ziekenhuis – ook in het Dijklander ziekenhuis onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.

Coronacrisis brengt capaciteitsmanagement in stroomversnelling

Inzet van mensen en middelen ziekenhuisbreed op elkaar afstemmen

Manager capaciteitsmanagement Jojanneke van Dongen

“Capaciteitsmanagement heeft tot doel om de zorgvraag en het zorgaanbod nog beter bij elkaar te brengen door de inzet van mensen en middelen ziekenhuisbreed op elkaar af te stemmen. Dat leidt tot gelukkigere medewerkers en patiënten én een financieel gezonde organisatie.” Aan het woord is Jojanneke van Dongen, manager capaciteitsmanagement in het Dijklander Ziekenhuis. “We waren hier al vóór de coronacrisis mee bezig, maar de situatie in 2020 heeft het allemaal in een stroomverstelling gebracht.”

Capaciteitsmanagement begint met de zorgvraag, legt Jojanneke uit. “Elke vakgroep maakt hier een prognose van op basis van relevante informatie, zoals bijvoorbeeld demografische en technische ontwikkelingen en verplaatsingen van zorg. Dat doen we voor de lange én korte termijn. Als je het verwachte aantal patiënten hebt vastgesteld, kun je berekenen hoeveel bedden, personeel, operatiekamers en dergelijke je nodig hebt, en hoeveel dit gaat kosten.”

Eigen voorspellingsmodel
Door de coronacrisis werd deze aanpak ineens heel urgent. “Omdat er voor coronapatiënten meer personeel per bed nodig was, moest de reguliere zorg worden afgeschaald. We probeerden voortdurend, met behulp van ons eigen voorspellingsmodel, in te schatten hoeveel coronapatiënten we moesten verwachten, zodat we vooraf konden bepalen hoeveel operaties er moesten worden afgezegd en welke konden doorgaan. Zo kon zo veel mogelijk reguliere zorg worden gecontinueerd. De uitgestelde zorg hebben we nu ook goed in kaart.”

‘Integraal’ als kernwoord
Een kernwoord bij capaciteitsmanagement is ‘integraal’. “Voorheen was de planning van zorg meer per vakgroep georganiseerd. In deze nieuwe visie plan je ziekenhuisbreed: je maakt de aansluiting tussen poli’s, diagnostiek, behandeling en kliniek, en dat voor alle vakgroepen tezamen. Dit vraagt wel een cultuuromslag, en ook dit heeft door corona een vlucht genomen. Tijdens de pieken werden medewerkers flexibel ingezet op verschillende afdelingen. En nu bijvoorbeeld vanwege corona de wachttijd voor orthopedische operaties is toegenomen, is het logisch om dat vakgebied voorlopig meer OK-tijd toe te bedelen.”

Deze aanpak van capaciteitsmanagement blijft ook na de coronacrisis de manier van werken. “Op strategisch niveau betekent dat onder meer dat zorgvraag en capaciteit aan elkaar verbonden worden, en de basis zijn voor de begroting. Op tactisch niveau sturen we hierop bij: als we oplopende toegangstijden zien terwijl de beschikbare tijd wel goed wordt benut, moet er bijvoorbeeld meer poli-capaciteit worden vrijgegeven. Op operationeel niveau wordt in een dagelijks sturingsoverleg vastgesteld welke zorgvraag op korte termijn wordt verwacht en waar het personeel moet worden ingezet.”

Persbericht donderdag 26 november 2020

Dijklander Ziekenhuis en Zorgcirkel starten gezamenlijk een Ouderenkliniek

Het Dijklander Ziekenhuis en De Zorgcirkel openen op 7 december een Ouderenkliniek. Een plek voor ouderen die niet ziek genoeg zijn voor een ziekenhuisopname, maar heeft nog wel een vorm van zorg nodig hebben die thuis niet geboden kan worden. Binnen de Ouderenkliniek worden zij begeleid door zowel de specialist ouderengeneeskunde van De Zorgcirkel als de geriater vanuit het Dijklander Ziekenhuis.

De Ouderenkliniek bestaat uit twee bedden op het Transitorium van De Zorgcirkel op de 3e etage van het Dijklander Ziekenhuis in Purmerend. Deze bedden worden vrijgehouden voor patiënten van 70+ die via de SEH worden binnengebracht bij het Dijklander Ziekenhuis, maar waarbij er geen sprake is van medisch specialistische noodzaak. In de Ouderenkliniek kunnen zij terecht voor passende medische zorg. De oudere volgt binnen de Ouderenkliniek een persoonlijk en intensief behandelprogramma op de revalidatieafdeling van De Zorgcirkel in het Dijklander Ziekenhuis. Het betreft in eerste instantie een pilot van twee bedden met de intentie dit aantal in de loop van 2021 uit te breiden naar 10-12 bedden. Doel van de ouderenkliniek is een onnodige en vaak belastende ziekenhuisopname voor deze oudere patiënten voorkomen en hen passende zorg bieden op de juiste plek.

Verbouwingen in Purmerend

Als Dijklander Ziekenhuis bieden wij zorg dichtbij waar het kan en verder weg als de kwaliteit van zorg daar om vraagt. Om die reden is locatie Hoorn ingericht voor de hoogspecialistische zorg. Op locatie Purmerend ligt het accent meer op laag complexe zorg en kortdurend verblijf. Door een herinrichting van locatie Purmerend komt de indeling van het pand de zorgprocessen ten goede en kunnen we deze locatie klaarmaken voor de toekomst. Hier enkele voorbeelden van opgeleverde verbouwingen in 2020.

Centrale hal Locatie Purmerend

Centrale hal
De hal is de centrale plek, het hart van het ziekenhuis. Het is een open plein met veel ruimte. Een plek met veel groen en een grote diversiteit aan zitjes. Met meer ruimte voor ontmoeten, wachten, consumeren, (werk)overleg of om je even terug te trekken voor wat rust en privacy.

Behandelstoelen Dagcentrum Purmerend

Dagbehandeling Purmerend
Een behandeling in het ziekenhuis wil je het liefst zo kort mogelijk houden. Dankzij steeds betere medische technieken en behandelingen kunnen steeds meer ingrepen plaatsvinden in dagbehandeling. Ook hoef je lang niet altijd in een bed te liggen. Op het nieuw te bouwen dagcentrum komen bedden en ligstoelen en is er een directe verbinding met de OK. De routes zijn kort en snel in een moderne en prettige omgeving.

Nieuwe OK Locatie Purmerend

Nieuwe operatiekamers
De zes nieuwe operatiekamers zijn toegerust voor alle soorten ingrepen, maar worden vooral ingezet voor de minder complexe en veel voorkomende operaties. Denk hierbij aan staar-, liesbreuk- en galblaasoperaties, maar ook gynaecologische ingrepen zoals bekkenbodem- en kijkoperaties. 

Kamer in de Acute Zorg Unit (AZU)

Acute Zorg Unit (AZU)
In  juni 2020 is de Acute Zorg Unit (AZU) op locatie Purmerend in gebruik genomen. De AZU bestaat uit één afdeling waarin Spoedeisende hulp, eerste harthulp, hartbewaking en intensive care (IC) in één vleugel zijn ondergebracht. Medisch specialisten en gespecialiseerd verpleegkundigen werken op de AZU samen en delen hun kennis. Hiermee kunnen we het zorg- en behandelproces zo goed mogelijk op elkaar aan laten sluiten. De patiënten zijn daardoor verzekerd van de juiste zorg op de juiste plek.

Lab Centrum voor kinderwens
Balie Centrum voor kinderwens

Centrum voor kinderwens
In 2020 werd gestart met de bouw van de IVF-afdeling inclusief het eigen IVF laboratorium waar
volledige IVF- en ICSI-behandelingen kunnen plaatsvinden. Het Centrum voor kinderwens is begin 2021 geopend. Het behandelt patiënten met vruchtbaarheidsproblemen uit de regio én daarbuiten.