Financieel resultaat

Afgelopen jaar hebben we hard gewerkt om de financiële uitdagingen als gevolg van corona het hoofd te bieden. We zijn trots dat wij ondanks corona het boekjaar 2020 financieel goed hebben kunnen afsluiten. Het financieel resultaat over 2020 bedraagt € 7,4 miljoen positief en is daarmee € 5,7 miljoen hoger dan begroot.

Het resultaat 2020 kent vanwege corona vele posten met een incidenteel karakter. De meer en minder kosten als gevolg van corona, de compensatie van zorgverzekeraars die de effecten van corona op de zorgomzet moet neutraliseren, de vergoeding van de (netto) extra kosten vanwege corona, de zorgbonus en de subsidie zorgbonus zijn enkele voorbeelden van incidentele posten. Daarnaast was er een grote terugval in de normale zorgproductie.

Begin 2018 dreigde het Dijklander ziekenhuis in ernstige financiële problemen te komen. Daarop is ingegrepen en resulteerde een (financieel) herstelplan dat loopt van 2019 tot en met 2021. Dit plan voorziet in substantiële besparingen. De doelstelling voor 2020 is gerealiseerd. Het ziekenhuis stond onder bijzonder beheer van de banken dat als gevolg van de positieve resultaten in 2020 is opgeheven.

Het geconsolideerde resultaat van Stichting Dijklander Ziekenhuis kan als volgt worden weergegeven:

Bedrijfsopbrengsten
Bedrijfslasten