Verslag raad van commissarissen

De verspreiding van het covid-19 virus in Nederland, vanaf eind februari vorig jaar, heeft enorm veel inzet van de Nederlandse ziekenhuizen gevergd. Zo ook van alle medewerkers in het Dijklander Ziekenhuis. De regio is zowel in de eerste maar ook in de tweede golf hard geraakt. Alle zeilen zijn bijgezet om er voor te zorgen dat het gezondheidszorgsysteem in ons land niet totaal ontwricht zou raken. Heel veel energie van de medewerkers in de ziekenhuizen die het uiterste hebben gegeven en erg veel financiële middelen om die prestatie te kunnen leveren. Dijklander Ziekenhuis heeft daarbij in de frontlinie gestaan.

De raad van commissarissen kijkt met waardering terug op de wijze waarop een ieder binnen de organisatie de handen ineen geslagen heeft om goede zorg ten tijde van Corona te kunnen bieden, de capaciteit kwalitatief en kwantitatief op orde te houden en daarnaast acute en zeer urgente zorg te kunnen blijven leveren. Hiertoe heeft het ziekenhuis goede voorbereidingen getroffen. De saamhorigheid was groot, zo ook de belangeloze inzet om er met z’n allen voor te gaan. De raad van commissarissen is gedurende het gehele jaar meegenomen in o.a. de strategische keuzes die moesten worden gemaakt, de scenario’s voor regionale opschaling, de gevolgen voor zowel de reguliere zorg als de OK-planning, de adherentierisico’s en de financiële impact van Covid-19. Aan de hand van het covid-dashboard, de monitor van capaciteitsmanagement en het voorspelmodel werden de corona-ontwikkelingen gemonitord en werd waar nodig bijgestuurd.

Er waren naast de inzet voor covid-19 andere highlights in 2020. Een mijlpaal waar we enorm trots op zijn is de Qualicor accreditatie (voorheen NIAZ), de eerste van het fusieziekenhuis. De ontzettend positieve woorden en positieve scores op alle onderdelen zijn een resultaat waar het Dijklander trots op kan zijn. Natuurlijk was dit ook het jaar van het vertrek van Arno Timmermans en de start van Jeroen Muller als bestuursvoorzitter. We zijn verheugd met het aantrekken van zo’n ervaren voorzitter.

In het volledige verslag staan thema’s beschreven waarbij de raad van commissarissen betrokken is geweest. Aan bod komen onder andere ook de financiën, intentieverklaring met zorgverzekeraars, de transitie van de ICT-organisatie, het besturingsmodel en meer.

Tot slot

De raad van commissarissen wil alle medewerkers van het ziekenhuis bedanken voor hun grote inzet, die in 2020 meer in het bijzonder werd gevraagd als gevolg van de corona-ontwikkelingen.

21 juni 2021

dr. Piet Batenburg