Kernthema 2

Wij werken samen
met de patiënt

Beter Begrepen. In het Dijklander Ziekenhuis willen we patiënten beter begrijpen, niet alleen snappen wat er scheelt, maar ook wat voor hen belangrijk is. Op die manier willen we met onze zorg de verwachtingen van patiënten overtreffen en voldoen aan de normen, eisen, de nieuwste inzichten en innovaties. We organiseren de zorg slim, dichtbij de patiënt waar het kan en verder weg als de kwaliteit van zorg daar om vraagt. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om elkaar als collega’s goed te begrijpen. Ook dát is een voorwaarde om goede zorg te bieden. Het Dijklander Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis waar ontwikkelen en continu verbeteren centraal staan.

Onze focus in 2020:
Het expliciteren van de kernwaarde als onderdeel van de Dijklander cultuur. Ook geven we betekenis aan Beter Begrepen richting de buitenwereld.

Wat speelde in 2020? 
Wij werken samen met de patiënt door ons met onze dienstverlening en ons gedrag te richten op wat de patiënt belangrijk vindt. Dat doen we door samen te beslissen: in gesprek met de patiënt komen we tot de best passende zorg. We willen weten wat de patiënt belangrijk vindt en informeren de patiënt zodanig dat we samen tot een beslissing kunnen komen. Ook maken we gebruik van e-health. We zetten nieuwe informatie- en communicatietechnologieën in om de patiënt te betrekken bij het eigen zorgproces. Ondanks, en soms dankzij, corona werden diverse projecten opgestart of doorontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan een videoconsult in plaats van een controleafspraak op de poli. Ook vonden er diverse verbouwingen en uitbreidingen plaats in locatie Purmerend: zo kwam er onder meer een Acute Zorg Unit, een scopiecentrum en een dagbehandelingscentrum, werd de OK grondig verbouwd en werd gestart met de bouw van een eigen IVF-centrum met laboratorium.

 

Nieuwe afspraken over rol cliëntenraad bij besluitvorming

Voorzitter Hans Boelen
Ambtelijk secretaris Michiel van der Put


Aandacht voor patiëntervaring, digitalisering en ‘samen beslissen’

In 2020 werd de nieuwe Wet medezeggenschap cliëntenraden voor ziekenhuizen (WMCZ) van kracht. “Kernpunt daarvan is de directe betrokkenheid van de cliëntenraad bij alles wat de zorg voor patiënten aangaat”, vertelt Hans Boelen, voorzitter van de cliëntenraad van het Dijklander Ziekenhuis. “We hebben nieuwe afspraken met de raad van bestuur gemaakt over onze rol in het besluitvormingsproces en over een heldere, beknopte informatievoorziening als ons advies wordt gevraagd.” Samen met ambtelijk secretaris Michiel van der Put blikt hij terug op het afgelopen jaar. 

Vernieuwingen in Purmerend
De cliëntenraad adviseerde in verschillende fases van de totstandkoming van de Acute Zorg Unit in Purmerend. “De insteek is dat voor patiënten die met spoed binnenkomen alle zorgdisciplines op deze afdeling aanwezig zijn en samenwerken”, vertelt Hans. “We adviseerden onder meer over de verbouwing en de noodzaak voor een 24-uursbezetting.” Michiel: “We zijn benieuwd hoe de cliënt deze aanpak ervaart. Nu de afdeling is geopend, houdt de cliëntenraad via kwartaalevaluaties een vinger aan de pols.” In Purmerend loopt een traject over de Poli van de Toekomst, bedoeld om beter met patiënten in gesprek te komen. Hans: “Er wordt vooral ingezet op de fysieke inrichting; wij hebben extra aandacht gevraagd voor het proces, waaronder digitalisering vanuit het patiëntenperspectief. Moet een afspraak met de specialist altijd in het ziekenhuis plaatsvinden, of kan het ook digitaal of telefonisch?” Ook het thema ‘samen beslissen’ kwam naar voren. Michiel: “Vaak is er een scala aan behandelingsmogelijkheden. De uitdaging voor de arts is om alle opties en de voor- en nadelen goed uit te leggen, en vervolgens de patiënt zelf een keuze te laten maken en de regie over zijn genezingsproces te laten nemen.”

Regioplatform NHN
Een ander groot onderwerp was de oprichting van het Regioplatform NHN. Daarin willen het Dijklander Ziekenhuis, het Noord West Ziekenhuis en ouderenorganisaties Omring en Zorgcirkel hun zorgverlening beter op elkaar aansluiten, wanneer patiënten na ontslag uit het ziekenhuis vervolgzorg nodig hebben. “Waar wij op aandringen is dat binnen dit platform het patiëntenbelang leidend is”, zegt Hans. “Daarom willen we graag dat ook huisartsen en thuiszorgorganisaties bij dit initiatief worden betrokken.”

Patiëntenreis
De cliëntenraad is enthousiast over de ambitie van het Bureau Zorgervaring om ‘patiëntenreizen’ in kaart te brengen. Hans: “Daarbij loop je samen met patiënten en hun familie of mantelzorgers door het ziekenhuis om te ontdekken wat ze op hun weg tegenkomen. Wat waarderen ze, wat missen ze? Hier werken we graag aan mee. Door corona liepen de plannen vertraging op, maar we hopen in het najaar van 2021 zo’n patiëntenreis ‘van huis tot huis’ te organiseren, dus vanaf het vertrek van huis tot aan de behandeling in het ziekenhuis.” 

“Zo heeft de cliëntenraad vorig jaar bij verschillende onderwerpen stelling ingenomen – in 2021 hopen we daar de vruchten van te plukken”, vat Michiel het jaar samen. 

Klachten, tips en complimenten welkom bij Bureau Zorgervaring

Dat persoonlijke contact haalt al veel kou uit de lucht

Coördinator zorgervaring Myra Mazereeuw

In augustus 2020 werd binnen het Dijklander Ziekenhuis het Bureau Zorgervaring opgericht: een afdeling waar de werkzaamheden van de klachtenfunctionaris, de ambtelijk secretaris van de klachtencommissie en het voormalige Patiënten Service Punt zijn samengebracht. “Er was voorheen veel overlap in taken, terwijl ze onder verschillende afdelingen vielen”, vertelt Myra Mazereeuw, coördinator Zorgervaring. “Daardoor lag er enerzijds te veel werk op het bord van medewerkers en was er anderzijds te weinig onderlinge afstemming. Door als één team verder te gaan, komen alle signalen van patiënten én zorgverleners op één plek binnen: klachten, tips en complimenten. Dagelijks spreken wij zo’n twintig tot dertig patiënten over uiteenlopende zaken.”

Dezelfde dag reactie

Snel reageren is een belangrijk speerpunt van Bureau Zorgervaring. “Als een patiënt zich tot ons wendt, proberen we die nog dezelfde dag te bellen. Gaat het om een negatieve ervaring, dan bespreken we wat voor de patiënt belangrijk is: duidelijkheid, de ervaring delen, een gesprek? Dat persoonlijke contact en dat er iets met zijn ervaring gedaan wordt haalt al veel kou uit de lucht. Daarna is er overleg met de betrokkene – bijvoorbeeld een arts of afdelingshoofd – om te horen hoe die ernaar kijkt, waarna een schriftelijke reactie of een gesprek kan volgen. Er is niet voor elke klacht een oplossing. Het feit dat reguliere zorg in de coronatijd werd uitgesteld was landelijk beleid. Als mensen daar boos om zijn, kun je alleen een luisterend oor bieden en begrip tonen. Toch is dat ook belangrijk.”

Analyseren

Overigens is het goed afronden van individuele klachten of tips niet het enige waar Myra en haar team zich mee bezighouden. “We registreren alle binnenkomende reacties en analyseren elk kwartaal het geheel: komen bepaalde klachten vaker voor, kunnen we aanbevelingen doen om dingen te verbeteren? We hebben daarover ook overleg, bijvoorbeeld met de cliëntenraad, om ook samen met hen de belangen van de patiënt beter in beeld te krijgen.”

Ook voor zorgverleners

Tot slot is er aandacht voor de zorgverleners in het ziekenhuis. “Er is voor hen de laatste jaren veel veranderd: denk aan zaken rondom privacy, de invloed van sociale media, patiënten die gesprekken opnemen … Het is belangrijk dat ook zij hun ervaringen ergens kwijt kunnen en het ziekenhuis daarop inspeelt, dus onze deur staat ook voor hen open.”

Persbericht donderdag 24 december 2020

Een prachtige oplossing voor de laatste momenten samen

Een onrustige mevrouw hebben we samen laten slapen met haar partner. De hele nacht hebben ze hoofd tegen hoofd gelegen.

Kristel Klein Meulekamp, gespecialiseerd verpleegkundige bij Oncologie

“Een onrustige mevrouw hebben we samen laten slapen met haar partner. De hele nacht hebben ze hoofd tegen hoofd gelegen. Mevrouw overleed onverwachts in de ochtend. Mooi dat we zo’n laatste nacht hebben mogelijk gemaakt”. Dat bewijst direct de waarde van een koppelbed aldus Kristel Klein Meulekamp van het Dijklander Ziekenhuis. Het ziekenhuis kreeg twee koppelbedden van stichting Roparun.

Een koppelbed is een bed met een speciale constructie waardoor je van twee losse bedden in een handomdraai een comfortabel tweepersoonsbed kan maken. Op deze manier kunnen patiënten met kanker in de laatste fase van hun leven dichtbij hun naasten zijn. Net als thuis een hand kunnen vasthouden, tegen elkaar aankruipen of samen naar muziek luisteren. De bedden kunnen ook worden ingezet wanneer er door andere omstandigheden nabijheid van een naaste gewenst is, bijvoorbeeld na slecht nieuws of bij verwardheid.

Kristel Klein Meulekamp, gespecialiseerd verpleegkundige van de verpleegafdeling Oncologie: ‘Zo’n bed geeft de partner, familielid of dierbare de mogelijkheid om in de laatste levensfase tegen elkaar aan te kruipen en elkaars nabijheid te voelen. Je krijgt er echt een warm gevoel van dat je dit kun aanbieden aan de patiënt en zijn/haar naaste. Een prachtige oplossing voor de laatste momenten samen. Voor zowel locatie Purmerend als locatie Hoorn mocht het ziekenhuis een koppelbed van stichting Roparun in ontvangst nemen.  We zijn stichting Roparun en alle deelnemers die zich voor dit doel inzetten zeer dankbaar’.

 

Persbericht donderdag 12 november 2020

Dijklander Ziekenhuis creëert Gedenktuin

De plek waar een dierbare is overleden, blijft je altijd bij.

Annemieke Kuin, geestelijk verzorger

Vanwege corona kan het Dijklander Ziekenhuis de jaarlijkse herdenkingsbijeenkomsten niet organiseren. Om naasten van overleden patiënten toch een mogelijkheid te bieden om te gedenken, krijgen beide hoofdlocaties van het Dijklander Ziekenhuis een Gedenktuin.

Geestelijk verzorger Annemieke Kuin: “De plek waar een dierbare is overleden blijft je altijd bij. Het ziekenhuis is voor altijd verbonden met het overlijden van deze dierbare. Van mensen die eerdere herdenkingsbijeenkomsten bezochten weten we hoe fijn ze het vinden om ook in het ziekenhuis stil te kunnen staan bij dit verlies.” Naasten van patiënten die dit jaar in het ziekenhuis zijn overleden krijgen dan ook als eerste een uitnodiging met bloembolletjes voor de gedenktuin. Op diverse data mogen zij de bolletjes komen planten en in het voorjaar bloemenzaad. Ook medewerkers zijn welkom.

In Hoorn komt de Dijklander Gedenktuin aan het dijkje bij de stationsingang, in Purmerend op het groene dijkje bij de hoofdingang. De eerste bollen worden komende week geplant in Hoorn.

Digitale tuin
Iedereen die zich geroepen voelt, kan ook een bijdrage leveren aan de digitale gedenktuin. Hier kun je een tekening of foto van een lievelingsbloem of plant uploaden. Zo groeien, bloeien en veranderen zowel de fysieke als de online Gedenktuin. De aanblik van beide tuinen verandert continu, net als het leven. In het voorjaar zal de tuin er anders uitzien dan in de zomer. Op de website verandert de tuin steeds van vorm en kleur door toevoegingen van nieuwe afbeeldingen.

Tulpenhart
Naast de Gedenktuin in Hoorn is een groot rood tulpenhart aangelegd. Dit is een initiatief van Stichting Stadslandbouw Hoorn. “Talloze mensen vechten hier dag en nacht voor het leven van anderen. En zeker in deze tijd van corona is die strijd voor iedereen extra zwaar. Daar willen wij iets moois tegenover zetten. Om onze dankbaarheid te tonen, maar tegelijk ook om de mensen te gedenken die het niet hebben gered. Of juist wel’’, licht Chris de Meij van de Stichting Stadslandbouw toe.