Voorwoord raad van bestuur

Het voelt vreemd om op dit moment een voorwoord te schrijven bij een terugblik op 2019. We zijn ons immers nog aan het instellen op ‘het nieuwe normaal’ in de zorg na een (eerste?) golf van zorg aan coronapatiënten. Dat is zo’n ingrijpende gebeurtenis geweest dat 2019 al weer heel ver weg lijkt. Zelfs de introductie van het elektronische patiëntendossier HiX, die het hele ziekenhuis lang heeft bezig gehouden, lijkt daardoor al weer een rimpeling uit een voorbije tijd.

De coronazorg heeft veel gevraagd van alle geledingen in ons ziekenhuis. Op velen heeft het impact gehad. In de eerste plaats natuurlijk op de patiënten die erg ziek zijn geweest en waarvan sommigen het niet hebben overleefd. Het geldt zeker ook voor alle collega’s die directe zorg leverden en die het mogelijk maakten dat die zorg beschikbaar was. Alle collega’s hebben extra inzet laten zien. Ze zijn op hun kwaliteit en karakter aangesproken en hebben die getoond.

Het heeft ons dus ook veel gebracht en we hebben met elkaar een goede prestatie geleverd. Alles werd in een rap tempo gedaan: kort cyclisch werden problemen en vragen geïnventariseerd, doorgeleid naar de juiste personen, besluiten genomen en, zo nodig, op basis van nieuwe informatie herzien. Waarom liep dat goed? Daarvoor kunnen we denk ik wèl terug kijken naar het verleden. We hebben hierbij de vruchten geplukt van inspanningen en investeringen in de afgelopen jaren waarin we gebouwd hebben aan het Dijklander Ziekenhuis. Een ziekenhuis waarbij we kunnen vertrouwen op de oprechte interesse, de nuchterheid en het lef, kortom de kracht van Dijklanders. Een ziekenhuis waarin we patiënten beter willen begrijpen. Dit alles in een ziekenhuis waarin lateralisatie volgens het ondernemingsplan voor de fusie volgens plan wordt uitgevoerd en succesvol gewerkt wordt aan financieel herstel.

We zijn ook een ziekenhuis dat in de afgelopen jaren geïnvesteerd heeft in de samenwerking met andere zorgverleners, de huisartsen en de VVT-organisaties. De juiste zorg op de juiste plaats betekent ook dat in 2019 zorg verplaatst is buiten het ziekenhuis. Door de intensieve samenwerking met Omring en Zorgcirkel, door het feit dat we al afdelingen van beide organisaties in huis hadden, kunnen we elkaar snel vinden en de zorg aan patiënten samen vorm geven.

Langzamerhand zijn we een Lean ziekenhuis geworden. Ook daar is in de afgelopen jaren veel aan gewerkt, getraind, gewaardestroomd en gehuddled. Die ervaring kwam goed van pas en de inspanning betaalde zich uit bij de introductie van HiX 6.2 in 2019. Door de dagelijkse huddles op afdelingen op middenkader- en managementniveau, in het begin zelfs meerdere keren per dag, kwamen problemen en oplossingen snel in beeld en verliep de ingebruikname van HiX voorspoedig. Bij de coronacrisis bleek deze manier van overleggen en verbeteren weer goed te werken met als resultaat adequate zorg aan – soms heel veel – zieke patiënten. Het zorgde ook voor een intensivering van de samenwerking , wederzijds begrip en waardering. Daar willen we graag het goede van behouden en op voort bouwen.

Kortom, u leest in dit jaarverslag hoe we in 2019 naast de dagelijkse zorg aan patiënten vooral ook investeerden in de zorg van de toekomst. Een investering waar de zorg in 2020 onverwachts al van kon profiteren.

Namens de raad van bestuur,
Arno Timmermans