Kernthema 5

Wij werken aan het vertrouwen van onze omgeving

Wij werken aan het vertrouwen van onze omgeving door te investeren in een goede relatie en samenwerking met onze (keten)partners. We vinden het belangrijk om de beleving van patiënten te meten. Hun mening en ervaring benutten we om de zorg te verbeteren en hun beter te begrijpen. We onderzoeken kansen en risico’s in de markt en gaan voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Onze focus in 2019:

  • We voeren het ondernemingsplan uit met een focus op het high service level en de profilering van locatie Purmerend.
  • We verbeteren de randvoorwaarden die verwijzers nodig hebben om goed met ons samen te werken; de telefonische bereikbaarheid, bejegening en samenwerkings- en verwijsafspraken.
  • We zorgen voor een financieel gezonde bedrijfsvoering door te voldoen aan de afgesproken begroting en de maatregelen uit het herstelplan.

Wat speelde in 2019?

Verbouwen voor de toekomst

Tot en met 2021 staan er ruim twintig verbouwprojecten gepland voor het Dijklander Ziekenhuis. Allemaal om de locaties klaar te maken voor de toekomst. Want het zorglandschap verandert. De bevolking vergrijst, medische ontwikkelingen maken dat behandelingen vaker in 1 dag worden aangeboden en de kosten willen we laag houden. Om onze zorg slim en goed te organiseren, passen we onze locaties aan. Met een eigentijdse, goed werkbare en prettige omgeving voor patiënten en medewerkers.

Ontwikkelingen zoals vergrijzing en medische ontwikkelingen die maken dat steeds meer behandelingen in 1 dag worden aangeboden tegen lage kosten, maakt dat we onze zorg slim en goed moeten organiseren. In 2019 zijn diverse verbouwprojecten afgerond, lees verder voor een overzicht.

Scopiecentrum Purmerend

Op de 1e verdieping is een modern Scopiecentrum gebouwd. Hier vinden endoscopische onderzoeken en behandelingen plaats van het maag-darmkanaal en de luchtwegen. Het centrum beschikt  o.a. over een grote uitslaapkamer en meer comfort en privacy voor patiënten. Wist u dat Purmerend – net als onze locatie in Hoorn – een van de screeningscentra voor het bevolkingsonderzoek darmkanker is?

Kinderafdeling Hoorn
In 2019 kwamen kinderverpleegkundigen Linda Steltenpool en Linda Groothuesheidkamp in actie om geld in te zamelen om de kinderafdeling in Hoorn warmer en uitnodigender te maken. In hun vrije tijd zamelden ‘de Linda’s’ geld in om de verbouwing mogelijk te maken. De sponsoractie liep anderhalf jaar en bracht ruim drie ton op. Dankzij ook de inzet van tweelingzusjes Britt en Iris die met een chronische ziekte regelmatig op de afdeling hebben gelegen, liep de inzameling boven verwachting goed. Uiteindelijk kon in zes weken tijd de verbouwing worden uitgevoerd. De afdeling is licht en toegankelijk geworden. Met grote tafels waar gezinnen kunnen eten en een rond aquarium waar felgekleurde vissen in rondzwemmen.

Uitbreiding kraamsuites Hoorn
Eerder al werd op locatie Hoorn geïnvesteerd in luxe kraamsuites. Met de verschuiving van de geboortezorg van Purmerend naar Hoorn is het aantal kraamsuites uitgebreid. In deze nieuwe kraamsuites kunnen ouders en kind samen verblijven. De kamers zijn voorzien van alle moderne faciliteiten.

Goede relatie met huisartsen
door overleg en duidelijke afspraken

Martijn Huijsmans, accountmanager voor
de ketenpartners van het Dijklander Ziekenhuis

“Een ziekenhuis heeft veel te maken met externe partners, zoals huisartsen en andere zorgverleners in de eerste lijn. Goede afspraken maken, visie ontwikkelen en instrumenten inrichten voor de samenwerking zijn daarbij heel belangrijk.” Aan het woord is Martin Huijsmans, accountmanager voor de ketenpartners van het Dijklander Ziekenhuis. Hij vertelt over de samenwerking tussen het ziekenhuis en de huisartsen in de regio.

Zorgdomein
Een van de aandachtspunten in 2019 was het Zorgdomein. “Via dit portaal worden patiënten naar het ziekenhuis doorverwezen. Als een huisarts bijvoorbeeld iemand met pijn op de borst in zijn spreekkamer krijgt, kan hij in het Zorgdomein de gezamenlijke verwijsafspraken hierover terugvinden. Sinds een jaar is het aanbod van al onze locaties hier beschikbaar.”

Het Zorgdomein is een belangrijk instrument in de samenwerking. “Niet alleen inhoudelijk, maar ook relationeel. Door regelmatig met elkaar de verwijsroutes te bespreken, maak je het begrijpelijker: waaróm is het belangrijk om op die manier te verwijzen? Verder kom je zo met elkaar in gesprek over de samenwerking in bredere zin, bijvoorbeeld de rapportages, bejegening en onderlinge bereikbaarheid.”

"Goede afspraken maken, visie ontwikkelen en instrumenten inrichten voor de samenwerking zijn daarbij heel belangrijk."

- Martin Huijsmans

Telefonische bereikbaarheid
Een probleem dat in 2019 is aangepakt, is de telefonische bereikbaarheid van specialisten. “Als huisartsen naar een poli belden, kon het lang duren voordat de gewenste specialist aan de telefoon kwam. Nu belt een huisarts natuurlijk niet voor niks, dus dit vroeg om een oplossing. Inmiddels is er op de poliklinieken een aparte huisartsentelefoon die altijd wordt opgenomen. Zo nodig kan een huisarts onmiddellijk met een dienstdoende specialist worden doorverbonden.”

Scholing van huisartsen en specialisten
Een ander samenwerkingsinstrument zijn de nascholingen. “We organiseren regelmatig scholingen over inhoudelijke ontwikkelingen die specialisten bij huisartsen onder de aandacht willen brengen. Daarnaast houden we jaarlijks met de huisartsorganisaties de DUO- en Compagnonsdagen. Er worden inhoudelijke thema’s uitgewisseld, maar de ontmoetingen in een recreatieve setting zijn net zo belangrijk. Vorig jaar kwam daarbij het anderhalvelijnsconsult interne geneeskunde aan de orde. Een huisarts kan een casus van een patiënt met schildklierklachten digitaal aan de internist voorleggen. Deze beslist of hij de patiënt zelf moet zien of dat een advies kan volstaan. Voordelen zijn dat de patiënt niet onmiddellijk naar het ziekenhuis wordt verwezen en zijn eigen risico niet wordt aangesproken, dat de huisarts deskundiger wordt en dat de specialist niet belast wordt met patiënten die door de huisarts geholpen kunnen worden. We zijn hier nu mee begonnen op de interne geneeskunde en andere vakgroepen kijken serieus of ze het anderhalvelijnsconsult kunnen gaan aanbieden.“

Nieuwe mogelijkheden
Ten slotte zijn er ook nog de transmurale overleggen, waarbij huisartsen en specialisten naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden zoeken. “Bijvoorbeeld dat een huisarts voor een patiënt die last heeft van boezemfibrilleren zelf een bepaald onderzoek kan aanvragen en daarvoor niet via de cardioloog hoeft. Als in zo’n overleg blijkt dat alle partners dit zien zitten, wordt een plan uitgewerkt en uitgerold.”

Dijklander Ziekenhuis verdeelt zorg slim over locaties

Om patiënten te betrekken bij de veranderingen, maakten we deze animatie met ons ‘veranderverhaal’ 

De zorg verandert. Door de vergrijzing, door eisen vanuit beroepsverenigingen, maar ook door technologische ontwikkelingen en de wensen van de patiënten en hun naasten. Dat vraagt van ons als ziekenhuis dat we steeds bezig zijn om na te denken over de vraag hoe de zorgverlening in deze regio er in de toekomst uit moet zien.

Uitdagingen

Deze tijd kent een aantal uitdagingen. Er is een landelijk tekort aan gespecialiseerd zorgpersoneel. Tegelijkertijd is sprake van een sterke vergrijzing en daarmee een toenemende zorgvraag. De zorgkosten stijgen, maar ziekenhuizen mogen volgens landelijke afspraken niet meer groeien. De eisen die gesteld worden aan kwaliteit, maken dat we zorg soms anders moeten inrichten om bepaalde ingrepen of behandelingen in de buurt beschikbaar te houden.

Dichtbij als dat kan
Voorop staat dat wij er voor patiënten willen zijn. Dichtbij als dat kan en soms verder weg als de kwaliteit van zorg daarom vraagt.
Het ziekenhuis in Purmerend wordt een locatie waar patiënten terecht kunnen voor veelvoorkomende zorg en behandelingen. Het gebouw wordt hiervoor de komende jaren grondig gerenoveerd. Samen met honderdvijftig medewerkers en tachtig patiënten is gewerkt aan een plan voor de nieuwe inrichting. “Door te renoveren kunnen we, ook in de toekomst, optimale zorg en ondersteuning blijven bieden aan patiënten uit de Waterlandse én Westfriese regio”, aldus Ymke Fokma, lid raad van bestuur. “Dichtbij als het kan. Verder weg als het moet.” In Hoorn ligt de nadruk op zorg bij ernstige en ingewikkelde aandoeningen en complexe spoedzorg.

De introductie van het Klantcontactcentrum (KCC) in Hoorn

Het klantcontactcentrum (KCC) is de schakel tussen de patiënt en de verschillende poliklinieken van het Dijklander Ziekenhuis. Het eerste contact met het ziekenhuis verloopt vaak telefonisch, om bijvoorbeeld een afspraak te maken, te verzetten of om een vraag te stellen. Doel van het KCC is om de telefonische bereikbaarheid van het ziekenhuis te verbeteren en werkdruk weg te halen bij de poliklinieken. Locatie Purmerend wordt in de toekomst ook aangesloten op het KCC. 

Oplopende wachttijden
In 2019 had het KCC te maken met oplopende wachttijden. Dagelijks kwamen tot wel 1.800 telefoontjes binnen en dat was meer dan de bezetting in die tijd kon afhandelen. Door maatregelen te nemen, zijn de wachttijden inmiddels flink verbeterd. Het Noordhollands Dagblad liep in 2019 een dagje mee op de werkvloer om te zien hoe het er aan toe gaat.