Kernthema 4

Wij investeren
in zinnige zorg

We investeren in zinnige zorg door zorgtrajecten zo in te richten dat we de kwaliteit verbeteren en volume of kosten verlagen.

Onze focus in 2019:

We bieden zorg dicht bij de patiënt en verder weg als de kwaliteit van zorg daarom vraagt.

Luchtbrug geeft online astmazorg aan jonge patiënten

115 Kinderen en jongeren die in het Dijklander Ziekenhuis voor astma worden behandeld, maken gebruik van de Luchtbrug. Jantien van Korlaar is hier, samen met haar Purmerendse collega Ingrid Groot, als kinderlongverpleegkundige bij betrokken. Ze vertelt: “De Luchtbrug is een systeem dat online astmazorg biedt voor kinderen en jongeren die hiervoor in het ziekenhuis onder behandeling zijn. Deze patiënten komen twee keer per jaar voor controle naar het Dijklander, maar kunnen nu tussendoor regelmatig een update van hun situatie geven via een online formulier. Ook kunnen ze gemakkelijk in hun dossier kijken of overleggen als er iets verandert of als ze vragen hebben.”

Vragenlijst
Het ziekteverloop is met het systeem beter te volgen. “Als je patiënten en hun ouders pas na een half jaar weer ziet, weten ze vaak niet meer precies hoe het is gegaan. Dan krijg je vage opmerkingen als: ‘je was een paar maanden geleden toch nog een tijdje benauwd?’ In de online vragenlijst beantwoorden de jongeren nu elke maand een aantal vragen over hun astma. Dat is in een paar tellen gedaan. Als uit de score blijkt dat de astma niet goed onder controle is, krijgen wij via het systeem een melding en nemen we contact op om te vragen wat er aan de hand is.”

App Astmaatje
Voor de twaalf- tot zeventienjarigen die op de Luchtbrug zijn aangesloten, is er ook een bijbehorende app: Astmaatje. “Daarmee krijgen ze via hun smartphone tips en trucs over het omgaan met astma en kunnen ze zelf bijhouden hoe ze zich voelen. Zo krijg je heel mooi het verloop in beeld. Bij de controle in het ziekenhuis pakken we de lijst van de laatste zes maanden erbij en blikken we aan de hand daarvan terug op het afgelopen halfjaar.”

Voor de twaalf- tot zeventienjarigen die op de Luchtbrug zijn aangesloten, is er ook een bijbehorende app: Astmaatje.

Pollenalarm
De jonge patiënten en hun ouders kunnen via de Luchtbrug ook gemakkelijk vragen stellen. “Dat is laagdrempeliger dan bellen en de juiste persoon te pakken krijgen. De vragen komen in de mailbox van mij en mijn collega Ingrid terecht, bijna elke dag wel één”, zegt Jantien. “We proberen ze binnen 48 uur te beantwoorden, eventueel na overleg met de kinderarts.”

Voor de verpleegkundige is de Luchtbrug ook handig. “We kunnen via de Luchtbrug sites toevoegen die belangrijk zijn bij de behandeling en extra informatie geven. Bijvoorbeeld het pollenalarm voor kinderen met hooikoortsklachten of voorlichting over de gevaren van roken. Verder kun je in het dossier de doelen die je samen hebt opgesteld noteren en daar een actie aan koppelen, bijvoorbeeld dat de patiënt dagelijks via zijn telefoon een herinnering krijgt voor het gebruiken van zijn medicijnen.”

Kostenbesparend
Behalve dat de luchtbrug zorgt voor een betere continuïteit van de zorg, is het de bedoeling dat het systeem ook kostenbesparend werkt. “Door het regelmatige contact merk je het bijvoorbeeld eerder op als iemand zijn medicijnen niet gebruikt. Zo kun je tijdig bijsturen en mogelijk voorkomen dat iemand moet worden opgenomen.”

Darmpatiënten starten met Mijn IBD-coach

Dijklander-patiënten met een chronische darmziekte kunnen sinds 2019 met MijnIBDcoach, een online platform, hun gezondheid monitoren. Daardoor kunnen bepaalde controleafspraken vanuit huis worden gedaan en hoeven patiënten daarvoor niet naar het ziekenhuis.

Ruim 80.000 Nederlanders hebben er last van: chronische darmontstekingen zoals Colitis Ulcerosa en de Ziekte van Crohn. De ziektes worden samengevat onder de noemer Inflammatory Bowel Disease (IBD). De ziekte gaat vaak gepaard met veel pijn. Patiënten met een chronische darmontsteking komen minimaal een keer per jaar naar het ziekenhuis voor een controleafspraak. Dit kan oplopen naar drie tot vier keer per jaar. Vaak is zo’n afspraak niet nodig omdat de ziekte onder controle is. Anderzijds is IBD een ziekte die plotseling kan opvlammen.

Monitor je gezondheid met het online platform MijnIBDcoach

Direct seintje
MijnIBDcoach is ontwikkeld om het aantal ziekenhuisbezoeken te verminderen. Met dit computerprogramma monitoren IBD-patiënten hun eigen gezondheid. Daarvoor vullen ze allerlei gegevens in over hun ziekte en hoe dat het dagelijks leven beïnvloedt. De resultaten worden samengevat in een persoonlijk behandelplan voor de patiënt. De verpleegkundig specialist monitort de resultaten van de periodieke gezondheidscheck en ontvangt een seintje bij bijzonderheden. De verpleegkundig specialist neemt dan contact op met de patiënt om een behandeladvies te bespreken of een afspraak te maken op de polikliniek.

In het Dijklander Ziekenhuis zijn twee verpleegkundig specialisten IBD. Verpleegkundig specialisten zijn bevoegd tot het behandelen van patiënten als zelfstandig behandelaar werken zelfstandig naast een medisch specialist. De verpleegkundig specialisten combineren zowel de medische als de verpleegkundige behandelingen. De verpleegkundig specialist is gespecialiseerd op het gebied van IBD. Hierdoor levert de verpleegkundig specialist op dat betreffende medische stuk dezelfde kwaliteit als een arts.

Aandacht
Verpleegkundig specialist Nancy Turkstra denkt dat MijnIBDcoach bijdraagt aan de kwaliteit van zorg voor een IBD-patiënt: “Patiënten hebben vaak behoefte aan meer informatie over hun ziekte en hoe zij die kunnen beheersen. Dit is dan ook allemaal te vinden in de IBD-coach. Zij kunnen via een chatfunctie direct vragen stellen aan de verpleegkundig specialist als dit nodig is. ”MijnIBDcoach is beschikbaar voor een selecte groep patiënten. De MDL-arts of verpleegkundig specialist bespreekt tijdens een poliklinisch consult met de patiënt of MijnIBDcoach een optie is.”

Hartfalen in de gaten houden met een app

Bekijk hierboven de video met uitleg hoe de Thuismeten app werkt

Ruim  zeventig hartpatiënten van het Dijklander Ziekenhuis zijn in 2019 gestart met ‘thuismeten.’ Het zijn patiënten met chronisch hartfalen die met behulp van een app of website hun bloeddruk, hartslag en gewicht monitoren. Hierdoor hoeft deze groep patiënten minder vaak voor controle naar het ziekenhuis.

Hartfalen is een chronische aandoening, waarbij het hart het bloed niet goed meer kan rondpompen. Hierdoor kunnen verschillende klachten ontstaan, zoals kortademigheid en vermoeidheid. Patiënten met hartfalen hebben vaak meerdere controle afspraken per jaar in het ziekenhuis. “Ik moest soms twee tot drie keer in de week naar het ziekenhuis voor controle”, vertelt patiënt Jaap Dik. “Met de app kan ik de metingen thuis doen, wanneer het mij uit komt.”