Kernthema 2

Wij werken samen
met de patiënt

Wij werken samen met de patiënt. Dat doen we de door ons met onze dienstverlening en ons gedrag, te richten op wat de patiënt belangrijk vindt. Dat doen we door samen te beslissen: in gesprek met de patiënt komen we tot de best passende zorg. We willen weten wat de patiënt belangrijk vindt en informeren de patiënt zodanig dat we samen tot een beslissing kunnen komen. Ook maken we gebruik van e-health. We zetten nieuwe informatie- en communicatietechnologieën in om de patiënt te betrekken bij het eigen zorgproces. Denk bijvoorbeeld aan beeldbellen met zorgverleners, in plaats van een controleafspraak op de pol. Of aan thuismonitoring, waarbij de patiënt thuis de gezondheid meet en in de gaten houdt.

Onze focus in 2019:

  • We geven betekenis en invulling aan beter begrepen bijvoorbeeld door het volgen van een workshop beter begrepen.

Beter Begrepen
Bij de nieuwe naam en uitstraling hoort ook een nieuwe belofte. De belofte laat zien waar Dijklanders voor staan en waarom we doen wat we doen. Bij het Dijklander Ziekenhuis past de belofte ‘Beter begrepen’. Omdat het in ons ziekenhuis niet alleen draait om de vraag: “Wat is er met u aan de hand?”, maar ook om de vraag: “Wat is voor u belangrijk?”. We vinden kennis en begrip als ziekenhuis een voorwaarde om ongekend goede zorg te bieden. Dat kan als we begrijpen wat ‘beter’ voor de patiënt betekent. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om elkaar als collega’s goed te begrijpen. Ook dát is een voorwaarde om goede zorg te bieden.

Uit onderzoek blijkt dat zeventig procent van de reputatie, bepaald wordt door gedrag. Daarom willen we de merkbelofte waarmaken in onze zorg en het gedrag van onszelf. Dat begint intern, waarvoor de workshops ‘Beter Begrepen’ zijn geïntroduceerd. In 2019 hebben 16 afdelingen en vakgroepen de workshop gevolgd. Doel van de workshop is om vakgroepen en afdelingen te ondersteunen bij het maken van de juiste strategische keuzes en met elkaar te werken aan de juiste prioriteiten. Onze medewerkers worden uitgedaagd om de merkwaarde te vertalen naar diensten en gedrag. Onderdelen zijn:

  • Een reflectie op de Dijklander merkwaarde ‘beter begrepen’ en de bewijsvoering ervan
  • Een zoom in op patiëntenperspectief en de implicaties ervan op reputatie/imago
  • Een interne en externe analyse (de markt) op hoofdlijnen. Dit geeft inzicht in de sterktes en zwaktes van het specialisme en de kansen en bedreigingen in de markt de komende jaren.

Deze workshops zijn goed ontvangen door de medewerkers en nu is het zaak beter begrepen verder door te voeren. In 2020 komt de focus te liggen op het expliciteren van de kernwaarde, als onderdeel van het creëren van een Dijklander cultuur. Daarnaast gaan we betekenis geven aan beter begrepen richting de buitenwereld.

Wat speelde in 2019?

500ste Keuzehulp uitgereikt
en uitkomstinformatie toegevoegd

De 500ste keuzehulp is in mei 2019 uitgereikt aan de patiënt. Keuzehulpen worden in ons ziekenhuis digitaal verzonden aan patiënten met een liesbreuk, galstenen of osteoporose. Een keuzehulp geeft informatie over de aandoening en ondersteunt een patiënt om samen met de medisch specialist een behandeling te kiezen.

Ook zijn de keuzehulpen dit jaar verrijkt met uitkomstinformatie. De uitkomstinformatie wordt verzameld met zogeheten PROM-vragenlijsten. De patiënt beantwoordt twaalf tot vijftien vragen over bijvoorbeeld de ervaren mobiliteit, hoeveelheid pijn en stemming. Daarna doorloopt de patiënt de keuzehulp van PATIENT+ op de gebruikelijke manier. Aan het einde van de keuzehulp, verschijnt de samenvatting van zowel de antwoorden op de PROM-vragen als de keuzehulp-vragen. De behandelaar krijgt deze samenvatting ook toegestuurd.

Voordeel
Voordeel van het toevoegen van de uitkomstinformatie is dat patiënten nu een score krijgen voor kwaliteit van leven en die direct naast de behandelopties kunnen leggen. Doorgaans krijgen patiënten pas na afloop van een behandeling een PROM-vragenlijst toegestuurd, maar het is ook nuttig om voorafgaand aan een behandelkeuze inzicht te krijgen in de kwaliteit van leven. De arts en de patiënt kunnen dit inzicht meenemen bij hun overwegingen in het gesprek over de behandelopties. Samen beslissen zij wat de beste behandeling is.

Immuuntherapie longkanker gestart in Dijklander Ziekenhuis

Dankzij de nauwe samenwerking met het Amsterdam UMC kunnen patiënten met longkanker sinds kort voor immuuntherapie terecht in het Dijklander Ziekenhuis, in Hoorn en Purmerend. Immuuntherapie is een behandeling met medicijnen, die het natuurlijke afweersysteem helpt om kankercellen te herkennen en vernietigen.

Minder inspanning
Longartsen Marjolein van Laren en Marian Tiemessen hebben zich ingezet om de immuuntherapie mogelijk te maken in het Dijklander Ziekenhuis. Van Laren: “We zijn heel blij dat dit gelukt is. Voor de patiënten met longkanker die in aanmerking komen voor deze therapie maakt de kortere reisafstand namelijk een groot verschil. Dat heeft vooral te maken met de duur van de behandeling. Die is langer dan een jaar. Om dan elke 2 á 3 weken naar Amsterdam te moeten reizen is behoorlijk veeleisend. En dat terwijl de lichamelijke conditie van deze groep patiënten over het algemeen al niet zo best is.” De heer Vogel is een van de patiënten die immuuntherapie krijgt in het Dijklander Ziekenhuis. “Doordat je regelmatig in het ziekenhuis komt, merk je dat de medewerkers je leren kennen. Ze weten wie je bent en wat je achtergrond is. Het voelt allemaal toch wat persoonlijker dan het ziekenhuis in Amsterdam, omdat het hier kleinschaliger is.”

Effectieve behandeling

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat immuuntherapie (evt. in combinatie met andere oncologische behandelingen) effectief en relatief weinig belastend is. Het merendeel van de patiënten ervaart geen (heftige) bijwerkingen. Marian Tiemessen licht toe: “Deze vorm van therapie is nog vrij nieuw, maar veelbelovend. We hopen daarom in de toekomst ook andere vormen van kanker met immuuntherapie te kunnen behandelen. De mogelijkheden daartoe zijn in het Dijklander Ziekenhuis nu in ieder geval aanwezig.”

Onderzoek
Ymke Fokma, lid raad van bestuur, is blij met deze ontwikkeling: “De samenwerking met het Amsterdam UMC geeft ons de mogelijkheid om patiënten (die daarvoor in aanmerking komen) nieuwe behandelingen aan te bieden waarvoor ze anders naar een academisch ziekenhuis moeten reizen. Omdat we het belangrijk vinden dat meer patiënten makkelijker toegang krijgen tot de nieuwste behandelmethodes gaan we onze samenwerking de komende tijd verder uitbreiden.”

Geboorteaangifte nu ook in ziekenhuis mogelijk

Sinds eind maart 2019 is het mogelijk om geboorteaangifte te doen in het Centrum voor Geboortezorg. Drie ochtenden in de week is een medewerker van de gemeente Hoorn aanwezig om aangiften af te handelen.

Voorzitter van de raad van bestuur van het Dijklander Ziekenhuis Arno Timmermans en burgemeester Jan Nieuwenburg gaven het feestelijke startsein voor de mogelijkheid voor geboorteaangifte in het Centrum voor geboortezorg van het Dijklander ziekenhuis. Dit deden zij door de geboorteaangifte van de pasgeboren Maud in ontvangst te nemen. Vader Robert Jan Slob vond het reuze handig: “Het is zo geregeld en je hoeft er niet apart voor naar het stadhuis. Dat is wel fijn, want we wonen niet in de buurt en hebben thuis nog twee zoons. Dus dan rijd je niet zomaar even snel heen en weer.”

Het idee om geboorteaangifte in het ziekenhuis te kunnen regelen, is ontstaan toen de bevallingen vanuit het Waterlandziekenhuis en het geboortehotel Verloskundig Centrum Waterland verhuisden naar het Centrum van geboortezorg. Dat betekende meer geboortes en dus ook meer aangiftes in Hoorn. Uitgangspunt was het ouders zo makkelijk mogelijk te maken. Uit gesprekken met kersverse ouders bleek al snel dat er een behoefte was. Kort daarna is er een proef opgezet. Inmiddels is drie ochtenden in de week een medewerker van de gemeente in het Centrum voor geboortezorg aanwezig om aangiften af te handelen.

Burgemeester Jan Nieuwenburg: “we zijn continu bezig met het verbeteren van onze dienstverlening. Dat willen we steeds meer op deze manier doen: verkennen of ergens behoefte aan is en dan klein starten samen met onze partners.”