Voorwoord raad van bestuur

Het is u vast al opgevallen: u leest het jaarverslag van het Waterlandziekenhuis en het Westfriesgasthuis. Inmiddels beter bekend als het Dijklander Ziekenhuis. Bent u al een beetje gewend aan deze nieuwe naam? Wij wel. Het burgerde eigenlijk verrassend snel in. In 2018 was de nieuwe naam een van de grote projecten die we hebben opgepakt en uitgevoerd naast het bieden van zorg aan patiënten. Het was een inspannend maar mooi traject. Wij krijgen vaak de vraag hoe we erop zijn gekomen. Omdat u de moeite neemt dit jaarverslag te lezen, vertel ik er u graag meer over.

We hebben geen wedstrijd uitgeschreven. Ook geen groot en duur bureau ingeschakeld. Wat we wel deden is met een klein groepje dokters, verpleegkundigen en andere collega’s goed nadenken over hoe we tot een nieuwe naam wilden komen. Hoe vinden we een naam die bij ons past, die eigen voelt en reflecteert wat wij belangrijk vinden? We besloten breed input hiervoor op te halen en organiseerden twee sessies voor 100 collega’s die de 3000 collega’s vertegenwoordigden. Ook vroegen we patiëntvertegenwoordigers. Met deze groep hebben we stilgestaan bij wie we zijn en wat wij belangrijk vinden. Kortom: wat onze identiteit is. We kwamen uit op drie centrale waarden: onze regionale verankering, onze ambitie en als belangrijkste het feit dat we mensen willen kennen, niet alleen snappen wat hen scheelt maar ook wat voor hen belangrijk is. Ook constateerden we dat we gemeenschappelijke karaktertrekken delen: oprechte interesse, nuchterheid en lef. Voor de naam was het al snel duidelijk: niks chiques, wel iets dat past bij onze regio en de mensen waar we voor werken. Een naam expert bedacht op basis daarvan 80 namen voor ons. Het viel niet mee om deze lijst terug te brengen naar vijf namen waar we merkrechtelijk onderzoek naar deden. Toch waren we er een dikke maand later uit.

Een spannende tijd brak aan: naast de raad van bestuur, Raad van Commissarissen en het stafbestuur waren er 10 collega’s van het kleine groepje die de keuze kenden. Twee maanden lang hielden zij hun mond. En u gelooft het niet: maar het lekte niet uit. Omdat we collega’s de tijd wilden geven te wennen aan de naam en nieuwe merkwaarde kozen we ervoor hen drie maanden voor de ingebruikname in te lichten. Dat deden we ook omdat het belangrijk is dat je niet alleen zegt wie je bent, maar dat je het ook waarmaakt. Een groep watergeuzen (jonge gemotiveerde collega’s) organiseerden een heus festival aan de dijk van Volendam. De weersomstandigheden waren bar, maar een echte Dijklander laat zich daar niet door afschrikken. Het moment waarop iedereen in een regenjas vol spanning aftelde tot de onthulling was voor mij een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar.

Meer over andere hoogtepunten in het spannende eerste post-fusie jaar leest u ook in het jaarverslag. Dilemma’s en dieptepunten zijn er ook. Let u vooral op hoe patiënten en collega’s dit beleefden in een van de vele interviews.

Ik wens u veel lees- en scrollplezier.

Namens de raad van bestuur,
Arno Timmermans