Kernthema 5

Wij werken aan het vertrouwen van onze omgeving

Wij werken aan het vertrouwen van onze omgeving door te investeren in een goede relatie en samenwerking met onze (keten)partners. We vinden het belangrijk om de beleving van patiënten te meten. Hun mening en ervaring benutten we om de zorg te verbeteren en hen beter te begrijpen. We onderzoeken kansen en risico’s in de markt en gaan voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Patiëntenpanel

Via het online ‘klantenpanel’ onderzoekt het Dijklander Ziekenhuis enkele keren per jaar wat patiënten en bezoekers van ons vinden: wat is voor u belangrijk als u een ziekenhuis bezoekt? Wat stelt u op prijs? Wat juist helemaal niet? Ook leggen we graag nieuwe ideeën of diensten voor. Zodat we beter kunnen aansluiten op uw wensen. Iedereen die weleens als patiënt of als bezoeker in ons ziekenhuis is geweest, kan zich aanmelden bij het Ziekenhuis Panel. In 2018 zijn er onder andere de volgende thema’s uitgevraagd onder het panel: keurmerken en keuzecriteria van potentiele patiënten. Daarnaast is er een 0-meting naamsbekendheid en waardering uitgevoerd. Bij een dergelijke uitvraag worden ongeveer 1700 mensen aangeschreven door middel van een digitale vragenlijst.

Zorgdomein

In november 2018 heeft locatie Hoorn de verwijsmodule van ZorgDomein in gebruik genomen. Dit betekent dat huisartsen patiënten via ZorgDomein kunnen doorverwijzen naar het ziekenhuis. In de regio Waterland werken de eerste en tweedelijn sinds 2011 met Zorgdomein.

ZorgDomein is een applicatie waarmee het verwijsproces tussen de eerste en tweede lijn wordt ondersteund. ZorgDomein wordt in Nederland gebruikt door ruim 90% van de huisartsen en vrijwel alle ziekenhuizen in Nederland.

Het zorgaanbod in ZorgDomein is gebaseerd op de bestaande verwijsafspraken en afgestemd met specialisten van de verschillende vakgroepen. Het doel is om na de in gebruik name de verwijsafspraken per vakgroep met huisartsen en specialisten te evalueren en waar nodig en wenselijk bij te stellen.

Een nieuwe naam: Dijklander Ziekenhuis

In februari 2018 heeft een grote groep collega’s en leden van de cliëntenraad nagedacht over waar wij als ziekenhuis voor staan, wat ons typeert en wat in ons ziekenhuis belangrijk is voor patiënten en bezoekers. Het platform ‘markt en samenwerking in de keten’ (bestaande uit twaalf collega’s van diverse zorgeenheden en afdelingen) heeft dit met een ontwerper en naamexpert vertaald naar een reeks aan namen en uitstralingen. Die zijn voorgelegd aan diverse groepen in het ziekenhuis.

Daaruit kwam een sterke voorkeur naar voren voor een nuchtere, stevige naam die goed past bij de regio. En zo kwamen we uiteindelijk op Dijklander Ziekenhuis uit. Deze naam typeert het karakter van een Noord-Hollandse regio waar de dijk een beschermende functie heeft. Het is een herkenbare naam die aansluit bij de aard van mensen in onze regio en de rol van ons ziekenhuis. Tijdens een festival voor alle medewerkers in september is de naam bekend gemaakt, pas sinds 1 januari 2019 wordt het Dijklander Ziekenhuis ook in externe communicatie gebruikt.

Een naam zegt niet alles. We hebben ook een nieuwe uitstraling met een logo (beeldmerk) die goed bij de naam aansluit. Het logo is geïnspireerd op het landschap dat onze regio kenmerkt: verre horizonnen, polders in frisse kleuren, strakke geometrische lijnen, veel water en het typische Hollandse licht met zonnestralen die onder de wolken door schijnen. Lijnen die tegelijkertijd staan voor de vernieuwende en toekomstgerichte aard van het ziekenhuis.

Dijklander (ver)bouwt

In juni 2018 zijn bijeenkomsten geweest om na te denken over de inrichting en het interieur van locatie Purmerend. Maarten Sijpestein, manager facilitair: “Purmerend wordt een high service locatie. Maar wat is dat precies? Wat doen we dan en hoe ziet dat er uit? Eind 2017 is een werkgroep ‘Lonkend Perspectief’ gestart. 

Wij hebben de werkgroep gevraagd om in 5 minuten hun droom voor deze locatie te schetsen. Het ging daarbij zowel om wat je als hoe ziet dat eruit.” Een brede vertegenwoordiging vanuit het ziekenhuis dacht mee over de inrichting van de centrale hal, inclusief patiënten. Ook werd nagedacht over de inrichting van specifieke afdelingen zoals het scopiecentrum. “Zij hebben met legoblokjes ontwerpen gemaakt om zo patiëntenstromen in beeld te brengen en hun administratieve handelingen een plek te geven. Zo wordt inzichtelijk of dat werkt en ook bouwtechnisch kan.”’ Na de zomer van 2018 is gestart met het opfrissen van de centrale hal en aanpassingen van het scopiecentrum.