Kernthema 2

Wij werken samen
met de patiënt

Wij werken samen met de patiënt. Dat doen we door samen te beslissen: in gesprek met de patiënt komen we tot de best passende zorg. We willen weten wat de patiënt belangrijk vindt en informeren de patiënt zodanig dat we samen tot een beslissing kunnen komen. Ook maken we gebruik van e-health. We zetten nieuwe informatie- en communicatietechnologieën in om de patiënt te betrekken bij het eigen zorgproces. Denk bijvoorbeeld aan beeldbellen met zorgverleners, in plaats van een controleafspraak op de poli. Of aan thuismonitoring, waarbij de patiënt thuis de gezondheid meet en in de gaten houdt.

Wat speelde in 2018?

Patiëntenportaal beschikbaar op alle afdelingen in Hoorn

Sinds 2 januari 2018 is het patiëntenportaal Mijn Westfriesgasthuis opengesteld voor alle afdelingen in Hoorn. Uiteraard is de naam nu omgedoopt naar Mijn Dijklander. Mijn Dijklander is een beveiligde website waar patiënten delen van hun medisch dossier kunnen inzien. 

Ze kunnen onder meer uitslagen bekijken, behandelverslagen lezen en afspraken inzien. Het patiëntenportaal werd in maart 2017 geïntroduceerd op de afdeling chirurgie. Omdat de resultaten van de proefperiode positief waren, werd het portaal voor alle patiënten in Hoorn beschikbaar gemaakt.

Mirjam Kops, projectleider e-health: “Patiënten krijgen meer inzicht in hun behandeling. Het portaal verschaft nu vooral informatie en wordt de komende jaren uitgebreid met de mogelijkheid om bijvoorbeeld zelf afspraken te plannen en vragenlijsten in te vullen.” In juni 2018 waren de eerste 10.000 patiënten een keer ingelogd. Het patiëntenportaal wordt later in 2019 ook ingevoerd voor patiënten in Purmerend.

 

Wondzorg op afstand

Een internetverbinding, smartphone of tablet en goed licht. Dat is wat er nodig is om een wond op afstand te kunnen analyseren.

Het Dijklander Ziekenhuis en thuiszorgorganisatie Omring werken samen in het bieden van goede wondzorg. De wijkverpleegkundigen en de wondverpleegkundige van het ziekenhuis kunnen via beeldbellen samen een wond bij patiënten in de gaten houden. Het Noordhollands Dagblad schreef hier een mooie reportage over.

Online keuzehulp helpt patiënten bij kiezen behandeling

Sinds februari 2018 biedt het Dijklander Ziekenhuis een online keuzehulp aan voor patiënten met galstenen of liesbreuk. Daarmee worden de behandelmogelijkheden en de voor- en nadelen ervan op een rij gezet, zodat patiënten nog beter hun keuze kunnen afwegen.

Door de keuzehulpen zijn patiënten meer betrokken bij de beslissing over hun behandeling. Dankzij de overzichtelijke informatie en het samenvatten van de behandelopties, kan de patiënt samen met de arts een passende beslissing maken en achter de behandeling staan. “Patiënten vinden het prettig om alle informatie al vóór het gesprek met de arts door te nemen. Daardoor zijn ze beter voorbereid op de afspraak en kunnen we nog meer aandacht hebben voor de persoonlijke situatie van de patiënt en zijn of haar voorkeuren,” vertelt chirurg Vincent Jongkind. “De consulten zijn ook een stuk gerichter, omdat mensen er al over hebben nagedacht.”